brandintro-parkerکافیه که یه گشتی در مطالب مرتبط با برند و برندینگ بزنید، حتما به نقطه مشترک خواهید رسید که چه قدر بزرگ شدن و مطرح شدن یک برند کاری دشوار می نماید. حتما بعضی با من هم عقیده هستند که داستان برندینگ امروز و ۱۰۰ سال پیش کاملا متوافت هست. در واقع آن چیزی که برندینگ را دشوار ساخته است، رقابت است. البته فعالان این حوزه گاهی این موضوع را به معجزه اولین بودن تعبیر می کنند. اما نظر من در این خصوص کمی خشن است. من اعتقاد دارم که تنها چیزی که به برندهای بسیار بسیار بزرگ این روزها کمک کرده همان و تنها همان اولین بودن است. گواه این حرف من این که وقتی کوچترین تلاش ها برای توسعه بازار برندهای بزرگ صورت گرفته، چه اشتباه های بزرگی نیز توسط ایشان رخ داده است. اشتباه هایی که امروز به عنوان یک افته کاوی (case study) در کلاس درس می شود به آن اشاره کرد و همه با ناباوری می گویند که “جدا کوکاکولا این اشتباه رو کرد”، “مگه میشه که جنرال موتور این کار رو کرده باشه” و …

البته هرگز نمی خوام از ارزش زحماتی که برای این برندها کشیده شده است، چشم پوشی کنم اما کمی داستان شبیه آن ضرب المثل پول پول میاره هست. بماند که لازمه در این خصوص مطالعه بیشتری بکنم. شما کافیه که یه نگاهی به اشتباه هایی که فقط در ترجمه تبلیغات در کشور های مختلف توسط برندهای بزرگ انجام شده بندازید. علاوه بر خنده این سوال هم در ذهنتان ایجاد می شود که مگر می شود که چنین اشتباهاتی رو انجام داد؟

برای خواندن برخی از اشتباهات ترجمه اینجا رو بخونید. ولی یکیش رو خودم براتون می نویسم.

خودکار پارکر یه شعار تبلیغاتی خیلی معروف داره ” در جیبتان چکه نمی کنه و باعث خجالتتان نمی شود”. بعد اومدن و توی مکزیک تبلیغات رو ترجمه کردن و به اشتباه به جای کلمه خجالت کشیدن کلمه باردار شدن ترجمه کردند. شعار اینطوره شده” درجیبتان چکه نکرده و باردارتان نمی کند”

silver-parker-pen-11

باورکردنش سخته ولی اتفاق افتاده. حالا از گوگل ترنسلیت استفاده کردن یا تلفنی از یه نفر چیزی پرسیدند من نمی دونم ولی اتفاق افتاده.

 

درج پاسخ