گلابی وارداتی
گلابی وارداتی

صبح رادیو رو می چرخونی تا یه مطلب خوب پیدا کنی که درد ترافیک رو کم بکنه، می افته رو گزارش تهیه شده در خصوص میوه های وارداتی. با توجه به علاقت به باغداری و میوه و این حرفها، گوشات تیز میشه. جناب مهاجرانی رئیس اتحادیه میوه و تره بار در خصوص میوه های وارداتی شکایت می کردند که الان که درست گلابی بیروتی و شاه میوه کیلویی ۷ و ۸ هزار تومنه چرا باید مردم گلابی چینی ۱۷ هزار تومنی بخرند. یا چرا باید لیمو ترش از کشور آفریقا بیاد تو بازار و مردم بخرند. (البته کشور آفریقا رو نفهمیدم کجا منظورشون بود.)

آیا میوه وارداتی بد است؟

انصافا استدلالشون برای اینکه میوه وارداتی چه قدر بد هست من رو دگرگون کرد. اما همه اینها به کنار، به عنوان یک واردات چی در زمان های مختلف و اجناس مختلف، هیچ وقت این رو خیلی خوب درک نکردم که چرا باید واردات صرف واردات بودنش مانع پیشرفت کشور بشه.  واردات تولید داخل رو تحت فشار می گذاره که کیفیتش بالا بره. اما دوستان می گن که مانع توسعه تولید میشه. چرا؟  برای اینکه خوب تقریبا در آن چیزی که مزیت رقابتی کشورهای صادر کننده هست ما تقریبا آخریم. مدیریت. بله مدیریت. به شوخی و خنده می گفتیم که موز از اون سر دنیا با کشتی میاد اینجا میشه کیلویی ۵ تومن، گوجه سبز از شهریار با وانت مش حسین میاد میشه کیلیوی ۱۰ تومن. چرا ؟

ایشون گفتند که انار آفریقایی کیلویی ۴۰ هزار تومن که اگه دونش بکنی حدودا یک چهارم وزنش دونه می ده که در واقع می شه کیلویی ۱۶۰ هزار تومن و مردم هم می خرند.

لاکردار یه چیزی هست دیگه که ما بلد نیست. من فکر کنم که مدیریته.واویلا، ایشون گفتند که انار آفریقایی کیلویی ۴۰ هزار تومن که اگه دونش بکنی حدودا یک چهارم وزنش دونه می ده که در واقع می شه کیلویی ۱۶۰ هزار تومن و مردم هم می خرند. بعد هم گفتند که پرتقال که الان ما در داخل نداریم از مصر میاد. آهان راستی گفتند که وقتی سیب گلاب ایران که بهترین سیب در دنیا هست (گور بابای فرانسه) کیلویی ۷ تومن بعد مردم می رن سیب وارداتی کیلوی ۱۵ تا ۲۰ تومن می خرند.

این که عزیزان مسئول مردم رو بسیار نادان فرض می کنند که با وجود گلابی بیروتی و شاه میوه به کیلیویی ۷ تومن می رن گلابی چینی می خرن کیلیویی ۱۷ تومن خیلی دردناکه.

آقا اینها رو ول کن. این که عزیزان مسئول مردم رو بسیار نادان فرض می کنند که با وجود گلابی بیروتی و شاه میوه به کیلیویی ۷ تومن می رن گلابی چینی می خرن کیلیویی ۱۷ تومن خیلی دردناکه. یعنی این مردم که تحت فشار مضاعف این روزها دخل و خرجشون به هم نمی خونه نمی فهمن که ۷ تومن ارزون تر از ۱۷ تومنه. یا مردم همیشه در صحنه ما نمی فهمن که سیب گلاب بهترین سیب دنیاست و حداقل ۸ تومن از سیب وارداتی ارزونتره. عزیز جان چرا فکر می کنید که مردم نمی فهمن.

آقا اصلا مردم نمی فهمن، تو که می فهمی کمک کن کیفیت تولید داخل بالا بره. تو که می فهمی کمک کن که کشاورزی ما بهینه بشه. تو که می فهمی در خصوص میوه هایی که واردات هم نمی شه ولی قیمتش در سبد خانوار سنگینی می کنه و خیلی از مردم نمی تونن تهیه بکنن یه فکری بکن.  چرا می خواهی تقصیر سوء مدیریت توی بخش کشاورزی و باغداری رو بندازی گردن انار از کشور آفریقا.

انار آفریقایی
انار آفریقایی

خدا خیر بده دکتر طبیبیان رو. جلسه اول اقتصاد خرد اینقدر قشنگ توضیح داد که مغز شما چه محاسباتی رو انجام میده وقتی می خواد بره مثلا پنیر بخره. ای مسئول گرامی، مردم در حد اقتصاد خانواده خیلی خوب می فهمن که گلابی کیلویی ۷ تومن از تره بار که امکان جدا کردنش نیست، با سیستمی که حمل و نقل شده و روی هم ریخته شده و با وضعی که متصدی تره بار می کشه و خراب و له و گندیده رو هم قاطی بار می ده بهت، تقریبا بسیار نزدیک به گلابی چینی در میاد.

 

1 نظر

درج پاسخ