از کودکی و دوران دبستان یادمه که وقتی مادر و پدرم برای تغذیه ی (میان وعده ی) ساعت استراحت در مدرسه، میوه برایم می گذاشتند، برای اینکه من به دلیل شیطنت و وقت کمی که احتمالا برای خوراکی خوردن قائل بودم، تشویق بشم و حتما میوه رو بخورم، بر روی پوست نارنگی و پرتقال با چاقو خط هایی می انداختند و حتی سیب رو به نحوی قاچ می دادند که با کوچکترین تلاشی به قسمت های کوچک تر تبدیل بشه و بنده تغذیه سالمی در مدرسه داشته باشم. این روزها برای پسرم هم همین مسئله رو داریم. برای اینکه نگه که وقت کم بود و نرسیدم میوه بخورم سعی می کنیم که میوه رو به نحوی آماده بکنیم که حتما از اون استفاده بکنه.

سالاد میوه
سالاد میوه

اینکه پشت این زحمتی که پدر و مادرها برای بچه ها می کشند، دلسوزی ویژه ای وجود دارد شکی نیست. اما این موضوع به نظر می رسد که به راحت طلبی افراد دامن بزند.

مثلا برای ورود به مراکز تجاری اینکه طبقه همکف چند پله بالاتر و طبقه زیر زمین چند پله پایین تر است،  در قیمت آن واحد تجاری مؤثره. یا اینکه پله برقی و آسانسور جلوی کدوم مغازه قرار گرفته و … . تمام تلاش طراحان گوشی همراه اینه که کمترین کلیک برای رسیدن به هدف فرد لازم باشه. در فروشگاه آن لاین که کلا برای حذف زحمات و هزینه های جانبی خرید حضوری توسعه پیدا کرده، باز هم برای راحت تر شدن خرید، دکمه خرید سریع زیر محصول گذاشته میشه.

به نظر می رسه که اگه خوش بینانه به موضوع نگاه بکنم، همه کسب و کارها نه به خاطر تنبل شدن و راحت طلبی افراد تلاش می کنند که مراحل دریافت خدمات و کالا رو راحت تر بکنند، بلکه به خاطر صرفه جویی در وقت افراد است که می خواهند همه چیز راحت و سریع به دست ایشان برسه. پس با نگاه مثبت ما برای صرفه جویی در زمانمون و اینکه بلند نشیم و بریم چراغ رو خاموش بکنیم و … از سیستم های هوشمند در منازل استفاده می کنیم.

اینجاست که باید این سوال رو از خودمون بپرسیم.

ما با زمان های صرفه جویی کرده از بابت راحت تر شدن خرید، راحت تر شدن دریافت خدمات و راحت تر شدن بسیار از فرآیند های زندگی چه کار می کنیم؟ مثلا پسر من وقتی که خیلی سریع و راحت نارنگی و پرتقالش رو پوست می کنه باقی زمان صرفه جویی شده رو به دویدن در حیاط و بازی می گذرونه و من با سفارش آنلاین میوه هم انعام پارک بان رو صرفه جویی کردم  و هم زمانی که باید برای جدا کردن و کشیدن و پرداخت میوه انجام می دادم . (البته هزینه سوخت و استهلاک و ترافیک و … رو خودتون حساب کنید، من بیشتر دنبال صرفه جویی اون زمان ها هستم)

هر چه قدر که بیشتر در موضوع عمیق تر میشم می بینم که راحت تر شدن زندگی بیشتر از اونکه برای من صرفه جویی در زمان به همراه داشته باشه، داره سرم رو شلوغ تر می کنه و تقریبا راحت طلبی من این روزها بیشتر به جای اینکه قاتق نونم بشه، قاتل جونم داره میشه.

اما چاره ای نیست، باید پوست کندن نارنگی را راحت تر بکنید

بله. از نگاه صاحب کسب و کار، اگه قراره در بازار به توفیقی برسید باید حتی نارنگی که تقریبا راحت ترین میوه برای پوست کندن هست رو هم کمک کنید که راحت تر پوستش کنده بشه. پس این جمله طلایی من رو به خاطر بسپارید که اگر می خواهید شبیه یک کسب و کار موجود را راه اندازی کنید، حتما و حتما باید یا فرآیند رو راحت تر کرده باشید یا اون قسمت راحت طلبی موضوع رو تو چشم مشتری برجسته کنید.

درج پاسخ