فارغ از روزهای طولانی و هوای گرم و عطش بسیار زیاد که روزه های امسال رو خیلی سخت کرده بود، یه چیز در وقت سحری ذهن من رو با خودش درگیر کرده بود. حتما دیدید که بعضی شبکه ها فهرست اوقات شرعی و ساعت اذان صبح مراکز استان ها رو کنار تصویر ذکر می کنند. نکته جالبی که من متوجه شدم این بود که اذان صبح رشت و اردبیل زودتر از تهران هست. یه کم برام عجیب اومد. چون فکر می کردم که اوقت شرعی بر اساس طول و عرض جغرافیایی و زاویه خورشید و … سنجیده می شه و احتمال می دادم که مثلا تهران که شرق تر از رشت و اردبیل هست، اذان صبحش هم زوتر باشه.

خلاصه رفتم و سایت تقویم دانشگاه تهران و فایلهای مرکز زئوفیزیک رو مطالعه کردم و دیدم که جالبه این مشکل برای سایر اوقات شرعی مثلا طلوع آفتاب و اذان ظهر و غروب و اذان مغرب نیست. مثلا ۱۲ مرداد ماه اذان صبح برای تهران ۴٫۰۷ برای رشت ۴٫۰۵ برای اردبیل ۴٫۰۵ و برای تبریز ۴٫۱۴ اعلام شده.


این اذان زودتر هم از ۲۴ اردیبهشت تا ۸ مرداد ماه بر اساس فایلهای مرکز زئو فیزیک قابل استخراجه. می تونید فایلها رو اینجا ببینید.

یه دوری زدم توی اینترنت و مطلبی در این مورد ندیدم. با یکی از دوستان که صحبت کردم، خیالم رو راحت کرد، گفت که ما که بدون سحری روزه می گیریم خدا رو شکر مشکلی برامون پیش نیومده و روزه هامون درسته.

یاد یه واقعیت دیگه هم افتادم اینکه مدتها بر سر روز عید فطر دعوایی بین علما وجود داشت. حتی یادم هست که یک روز آیت الله بهجت نماز عید فطر رو خوندند و روز بعد از دفتر مقام معظم رهبری عید فطر اعلام شد. یاد حرف یکی دیگه از دوستان افتادم که ما چه کاره ایم. گناهش پای خودشون. بالاخره مرجع تقلید یه مسئولیت هایی داره. گردن من نیست که برم و ببینم که اذان کی هست و عید فطر کی.

الحمد الله اختلاف بین علمای دینی و مراجع عظام حل شده و سالهای اخیر مشکلی برای اعلام روز عید فطر دیگر وجود ندارد و تقویم دیگه جابجا نمی شه.

پی نوشت: دوباره جستجو کردم و توضیح این اختلاف در اذان صبح رو دیدم. (درج شده در سایت آوینی)

sunbelowhorizon

آیا همیشه اوقات شرعی شهرهای غربی دیرتر از شهرهای شرقی است؟
به طور کلی هر چه به غرب می‌رویم زمان طلوع یا غروب خورشید دیرتر است؛ اما این گفته دقیق نیست. اوقات شرعی (به‌جز اذان ظهر) علاوه بر طول جغرافیایی، به عرض جغرافیایی نیز وابسته است. در برخی اوقات سال مانند حوالی انقلاب تابستانی یا زمستانی تاثیر عرض جغرافیایی (شمالی یا جنوب بودن) بیشتر است و ممکن است که اوقات شرعی یک شهر غربی کمی زودتر باشد. به عنوان مثال اردبیل در مقایسه با تهران، غربی‌تر است، ولی در نیمه خرداد ممکن است اذان صبح اردبیل کمی زودتر از تهران اتفاق بیفتد.

درج پاسخ