سالها پیش بود که تب و تاب آمدن نرم افزار کامفار بعد از چند سال که در دنیا لانچ شده بود، همه را گرفته بود. بلافاصله بانکها مخصوصا صنعت و معدن اعلام کردند که هر پروژه ای که قرار است برایش تسهیلات گرفته شود، باید از این نرم افزار استفاده کرده و گزارش کامفار داشته باشد. از شما چه پنهون همان ۱۵ سال پیش من هم دوره آموزشی این نرم افزار رو گذروندم و مدرک بین المللی گرفتم و یه چند تایی هم پروژه اون موقع انجام دادم. اما یه واقعیت رو از همون جلسه اول سر کلاس فهمیدم. کامفار یه نرم افزار برای جهان سومی هایی بود که نمی توانستند از سایر نرم افزارها استفاده لازم رو بکنند و برای اینکه مثلا نیازی به یادگرفتن فرمول نرخ بازگشت نداشته باشند یه چیز حاضر و آماده براش نوشتند.

آیا در خارج از ایران از کامفار استفاده می شود؟

یه تحقیق کردم از دوستانی که خارج از ایران بودند و دیدم که کاملا درست فهمیدم، خود یونیدو هم فکر نمی کرد که این نرم افزار اینقدر در ایران استقبال بشه. خلاصه کاسبی های فراوانی شکل گرفت. از نوشتن طرح با کامفار تا آموزش نرم افزار و فروش نسخه های قفل شکسته و خرید تضمینی نسخه اصلی با نصف قیمت به بهانه پژوهشی بودن مرکز مورد نظر.

دو سه نفر از مدرسین توی این حوزه برند شدند و تقریبا دیگه خدا رو هم بنده نیستند. بعد از گذشت ۲۰ سال از اون روزها هنوز هم اکثر سازمانهای بزرگ دولتی اعتقاد دارند که کامفار خیلی دقیق محاسبات می کنه و مراجعینشون و شرکتهای گروهشون رو مجبور می کنند که با اون گزارش تهیه کنند.

در این پست حوصله ای نیست که از مشکلاتش بنویسم و محدودیت هایی که هنگام کار کردن با آن مواجه هستید. اما فقط یه نکته رو اشاره کنم و اون اینکه باور کنید شاید با کامفار بشود پروژه های صنعتی و تولیدی رو نوشت، خنده دار هست که پروژه های خدماتی رو توقع داشته باشیم با کامفار بنویسیم.

آیا می شود از اکسل به جای کامفار استفاده کرد؟

خلاصه یه فایل ارزیابی مالی و اقتصادی یک پروژه که در اکسل نوشته بودم رو بررسی کردم و دیدم که تنها ۵ فرمول لازم است در اکسل بلد باشید که بسیار بسیار بسیار بسیار داینامیک تر از کامفار یک گزارش رو در اکسل بنویسید.

بگذار این رو هم بگم که شما سه یا چهار تا پروژه با این نرم افزار انجام بدی، متوجه می شی که باگهاش کجاست و چه طور می شود کلاه برداری کرد و یه پروژه رو به طرز اعجاب انگیزی با صرفه جلوه داد.

 

1 نظر

  1. سلام، امکانش هست به صورت جزیی از مشکلات کامفار برام مطلبی بفرستید. راستش میخوام در یک مجموعه نیمه دولتی استفاده از اکسل رو بجای کامفار جابندازم. خوشحال میشم کمکم کنید.

درج پاسخ